Přetrvávající primární reflexy
Přetrvávající primární reflexy a jejich projevy
Přetrvávající primární reflexy
Primární reflexní aktivita pomáhá rozvíjet nervová spojení v centrální nervové soustavě (CNS). Dítě se tak naučí nové dovednosti, čímž je pak daný reflex nahrazován vyššími mozkovými centry. Jak se vyšší mozková centra vyvíjejí, primární reflexy začínají postupně překážet a musí se inhibovat (utlumit). První primární reflexy inhibují už po třech měsících od narození, většina pak během prvních šesti a nejpozději dvanácti měsíců. Pokud přetrvávají, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj.
Přetrvávající primární reflexy mohou pak postihnout
- smyslové vnímání
- koordinaci pohybů
- schopnost učení
Případné postižení i jen jedné funkce, negativně ovlivňuje i ty ostatní. Proto kvůli přetrvávajícím primárním reflexům některé děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy ve škole apod.. Problémy způsobené primárními reflexy mohou přetrvávat i do dospělosti. Někteří dospělí pak například díky tomu špatně zvládají stres každodenního života. Mnoho z nás má alespoň jeden přetrvávající primární reflex. Pokud ale přetrvává několik primárních reflexů, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj.
Problémy u jednotlivých typů přetrvávajících primárních reflexů
Moroův reflex (úlekový)
- dítě neumí odfiltrovat žádné vnější stimuly – např. hluk z okolí ho natolik zaměstná (přetíží), že má
problémy s koncentrací, soustředěním – hyperaktivita (ADHD) nebo naopak hypoaktivita (ADD) - extrémní plachost
- malé sebevědomí
- citlivost na světlo, problémy s černými písmenky na bílém papíře
- alergie
- agrese
- emoční labilita
- nemá rád překvapení
- problémy s ovládáním pohybů očí
- nepozná hranice (fyzické, emoční, prostorové ani časové)
- v dospělosti – problém se zvládáním stresu, úzkosti, syndrom vyhoření, problémy se zažíváním
Tonický labyrintový reflex
- problémy s rovnováhou, nevolnost způsobená jízdou autem nebo autobusem
- horší držení těla, hypertonus (TLR dozadu) nebo hypotonus (TLR dopředu) svalů, kulatá záda (TLR dopředu) nebo naopak tendence chodit po špičkách (TLR dozadu)
- neschopnost vidět vzdálenosti
- horší konvergence očí, děti píšou zdola nahoru
- dítě se nenaučí otočit obraz v mozku – vidí svět vzhůru nohama
- podpírání hlavy při psaní či položení hlavy obličejem na lavici
- sed na židli na patách
Palmární a plantární reflex (úchopové reflexy rukou i nohou)
Palmární reflex
- špatná jemná motorika (pohyby rukou)
- špatné držení tužky (grafomotorika)
- špatná artikulace – existuje spojení mezi pohyby rukou a pohyby úst (Babkin respons)
- ruka může být hodně citlivá na dotek (např. nemá rádo různé materiály – písek, modelína, prstové
barvy – nebo je naopak více vyhledává) - dítě dělá pohyby úst/ jazykem, když zkouší psát
Plantární reflex
- špatné našlapování chodidla při chůzi
- problémy s rovnováhou
Asymetrický tonický šíjový reflex
- problémy s koordinací ruka-oko
- problémy se psaním (je těžké ovládat ruku, dítě je brzy unavené)
- problémy dát ruku přes střed těla – např. dítě, které píše pravou rukou, má problémy psát na levé
straně papíru - nesoulad mezi mluveným a psaným projevem
- problém s rozvojem laterálních pohybů očí, jako je sledování řádků očima, což je nutnost pro čtení i
psaní - zhoršená automatická kontrola rovnováhy
- bilaterální integrace – používání obou polovin těla odděleně
- přetrvávání zkřížené nebo nejasné laterality (např. dítě neupřednostňuje jednu ruku při psaní) i po
dovršení 8 let věku
Hledací a sací reflex
- jazyk zůstane v puse příliš vpředu (jazyk skoro kouká ven), tím je ztíženo žvýkání a polykání, dítě
může slintat - problémy s mluvením/ artikulací
- špatná jemná motorika
- nadměrná citlivost v oblasti kolem pusy
- dítě nemá rádo různé konzistence jídla
Spinální Galantův reflex
- problém sedět v klidu
- problémy s koncentrací a koordinací
- špatné držení těla
- pomočování nad 5. let věku
- může se podílet na vývoji skoliózy
Přechodné reflexy
Landau reflex
- špatná rovnováha
- problémy s rychle střídajícími se pohyby: běhání, skákání na jedné noze, skákání snožmo, protože
dítě nemůže vědomě natáhnout nohy
Symetricky tonický šíjový reflex
- tendence „se zhroutit“, dítě skoro leží na konci školní hodiny hlavou na stole
- špatná komunikace horní a dolní poloviny těla
- veškeré problémy učení
- nemůže normálně lézt (jedině s nohama nahoru nebo zablokovanými lokty)
- problémy s opsáním textu z tabule
- sedí na jedné nebo na obou nohou, „visí“ na židli, leží na stole
- problémy zaostřit oči do dálky a rychle zpět, špatné 3D vidění
- nemůže se soustředit, když musí neustále sedět v jedné poloze
- hůř se naučí plavat (plave radši pod vodou)
- přeskočilo fáze lezení (chůze je pro ně jednodušší)
Jestliže zjistíme přítomnost přetrvávajících primárních reflexů je potřeba pomocí psychomotorické terapie aplikovat jednoduché tělesné cvičení, které pomáhá zlepšit nervové spojení mezi mozkem a tělem a také mezi mozkovými centry navzájem. Jedná se o metodu neuro-vývojová stimulace a terapie, která se snaží utlumit činnost nevyhaslých primárních reflexů, čímž mozek dostává druhou šanci vrátit se do prvního roku života, projít si fázemi, které byly opominuty a zafixovat si správné pohybové stereotypy.
Zdroje: VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0