Přetrvávající primární reflexy

Přetrvávající primární reflexy a jejich projevy

Přetrvávající primární reflexy

 Primární reflexní aktivita pomáhá rozvíjet nervová spojení v centrální nervové soustavě (CNS). Dítě se tak naučí nové dovednosti, čímž je pak daný reflex nahrazován vyššími mozkovými centry. Jak se vyšší mozková centra vyvíjejí, primární reflexy začínají postupně překážet a musí se inhibovat (utlumit). První primární reflexy inhibují  už po třech měsících od narození,  většina pak během prvních šesti a nejpozději dvanácti měsícůPokud přetrvávají, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj

Přetrvávající primární reflexy mohou pak postihnout

  • smyslové vnímání
  • koordinaci pohybů 
  • schopnost učení

Případné postižení i jen jedné funkce, negativně ovlivňuje i ty ostatní. Proto kvůli přetrvávajícím primárním reflexům některé děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy ve škole apod.. Problémy způsobené primárními reflexy mohou přetrvávat i do dospělosti. Někteří dospělí pak například díky tomu  špatně zvládají stres každodenního života. Mnoho z nás má alespoň jeden přetrvávající primární reflex. Pokud ale přetrvává několik primárních reflexů, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj.

Problémy u jednotlivých typů přetrvávajících primárních reflexů

Moroův reflex (úlekový)

Moroův reflex
  • dítě neumí odfiltrovat žádné vnější stimuly – např. hluk z okolí ho natolik zaměstná (přetíží), že má
    problémy s koncentrací, soustředěním – hyperaktivita (ADHD) nebo naopak hypoaktivita (ADD)
  • extrémní plachost
  • malé sebevědomí
  • citlivost na světlo, problémy s černými písmenky na bílém papíře
  • alergie
  • agrese
  • emoční labilita
  • nemá rád překvapení
  • problémy s ovládáním pohybů očí
  • nepozná hranice (fyzické, emoční, prostorové ani časové)
  • v dospělosti – problém se zvládáním stresu, úzkosti, syndrom vyhoření, problémy se zažíváním

Tonický labyrintový reflex

Tonický labyrintový reflex
  • problémy s rovnováhou, nevolnost způsobená jízdou autem nebo autobusem
  • horší držení těla, hypertonus (TLR dozadu) nebo hypotonus (TLR dopředu) svalů, kulatá záda (TLR dopředu) nebo naopak tendence chodit po špičkách (TLR dozadu)
  • neschopnost vidět vzdálenosti
  • horší konvergence očí, děti píšou zdola nahoru
  • dítě se nenaučí otočit obraz v mozku – vidí svět vzhůru nohama
  • podpírání hlavy při psaní či položení hlavy obličejem na lavici
  • sed na židli na patách

Palmární a plantární reflex (úchopové reflexy rukou i nohou)

Palmární reflex
Palmární reflex
  • špatná jemná motorika (pohyby rukou)
  • špatné držení tužky (grafomotorika)
  • špatná artikulace – existuje spojení mezi pohyby rukou a pohyby úst (Babkin respons)
  • ruka může být hodně citlivá na dotek (např. nemá rádo různé materiály – písek, modelína, prstové
    barvy – nebo je naopak více vyhledává)
  • dítě dělá pohyby úst/ jazykem, když zkouší psát
Plantární reflex
  • špatné našlapování chodidla při chůzi
  • problémy s rovnováhou

Asymetrický tonický šíjový reflex

  • problémy s koordinací ruka-oko
  • problémy se psaním (je těžké ovládat ruku, dítě je brzy unavené)
  • problémy dát ruku přes střed těla – např. dítě, které píše pravou rukou, má problémy psát na levé
    straně papíru
  • nesoulad mezi mluveným a psaným projevem
  • problém s rozvojem laterálních pohybů očí, jako je sledování řádků očima, což je nutnost pro čtení i
    psaní
  • zhoršená automatická kontrola rovnováhy
  • bilaterální integrace – používání obou polovin těla odděleně
  • přetrvávání zkřížené nebo nejasné laterality (např. dítě neupřednostňuje jednu ruku při psaní) i po
    dovršení 8 let věku

Hledací a sací reflex

Hledací a sací reflex
  • jazyk zůstane v puse příliš vpředu (jazyk skoro kouká ven), tím je ztíženo žvýkání a polykání, dítě
    může slintat
  • problémy s mluvením/ artikulací
  • špatná jemná motorika
  • nadměrná citlivost v oblasti kolem pusy
  • dítě nemá rádo různé konzistence jídla

Spinální Galantův reflex

  • problém sedět v klidu
  • problémy s koncentrací a koordinací
  • špatné držení těla
  • pomočování nad 5. let věku
  • může se podílet na vývoji skoliózy

Přechodné reflexy

Landau reflex
  • špatná rovnováha
  • problémy s rychle střídajícími se pohyby: běhání, skákání na jedné noze, skákání snožmo, protože
    dítě nemůže vědomě natáhnout nohy
Symetricky tonický šíjový reflex
Přetrvávající primární reflexy
  • tendence „se zhroutit“, dítě skoro leží na konci školní hodiny hlavou na stole
  • špatná komunikace horní a dolní poloviny těla
  • veškeré problémy učení
  • nemůže normálně lézt (jedině s nohama nahoru nebo zablokovanými lokty)
  • problémy s opsáním textu z tabule
  • sedí na jedné nebo na obou nohou, „visí“ na židli, leží na stole
  • problémy zaostřit oči do dálky a rychle zpět, špatné 3D vidění
  • nemůže se soustředit, když musí neustále sedět v jedné poloze
  • hůř se naučí plavat (plave radši pod vodou)
  • přeskočilo fáze lezení (chůze je pro ně jednodušší)

Jestliže zjistíme přítomnost přetrvávajících primárních reflexů je potřeba pomocí psychomotorické terapie aplikovat jednoduché tělesné cvičení, které pomáhá zlepšit nervové spojení mezi mozkem a tělem a také  mezi mozkovými centry navzájem. Jedná se o metodu neuro-vývojová stimulace a terapie, která se snaží utlumit činnost nevyhaslých primárních reflexů, čímž mozek dostává druhou šanci vrátit se do prvního roku života, projít si fázemi, které byly opominuty a zafixovat si správné pohybové stereotypy.

Zdroje: VOLEMANOVÁ, MarjaPřetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0